är åldern bara en siffra eller?

Något som jag har funderat på en hel del är det här med åldersskillnad.
En del är helt emot det, medan en del kör "ålder-är-bara-en-siffra-stilen".

Jag vet inte riktigt vart jag ska placera mig mellan de olika alternativen. Tycker självklart att det måste få vara lite åldersskillnad, men det finns gränser. I alla fall för mig och speciellt i min ålder. Har alltid varit rätt känslig för åldersskillnad. Om jag hade fått välja, när jag var yngre, så hade killen gärna fått vara född samma dag och år som mig så att det inte var någon åldersskillnad alls. Jag tyckte, när jag var fjorton, att folk som var arton lät gamla, trots att det bara skiljde fyra år.

Kom på mig själv, för någon vecka sedan när jag satt och dagdrömde, med att fortfarande haka upp mig på när jag tänkte på en som var runt arton år. Tänkte att det aldrig skulle fungera att vara tillsammans med en person som är så mycket äldre än mig. Sedan kom jag på att "what? personen är bara två år äldre?!" Jag var fortfarande fast i den där "åldersskillnadsnojan" som jag var i när jag var lite yngre.

Folk runt omkring mig, speciellt vänner, menar på att det inte spelar någon roll om det skiljer i ålder mellan de som är tillsammans. Att det är känslorna för varandra som räknas. Jag kan inte göra annat än att hålla med där. Känns litegrann som om jag har kommit bort från den där "nojan", istället känns det nu som om jag är precis tvärtemot. Att jag vill ha en kille som är äldre. Äldre inom en viss gräns vill säga. Problemet är den att jag inte direkt vet vad som är gränsen. ¨

När man är sexton, som jag, så är det ganska så känsligt det där med åldersskillnad har jag märkt. Två - tre år är liksom ett max antal år som det är okej att det skiljer emellan, absolut inget mer än det. Men när man sedan blir äldre och äldre så kan det skilja ännu mer. Det är ju lite konstigt, men jag fattar varför. Det handlar om erfarenheter och vad man har upplevt i livet, men ändå.


Jag säger i alla fall såhär;
Så länge man älskar varandra så spelar åldern ingen som helst roll.
Skit i om det blir reaktioner lite här och var, utan tänk på vad era hjärtan säger.
Bättre att testa och se om det fungerar än att inte göra någonting alls och ångra sig.
2009-09-01 23:34:38
I djupet av mitt hjärta Kommentarer (0)

Kommentarer


SKRIV KÄRLEKSBREV HÄR:

< VAD HETER DU? Kom ihåg mig?

< VAD ÄR DIN E-POST? (publiceras ej)

< VAD ÄR DIN BLOGGADRESS?

KOMMENTAR:

Trackback