VÄRDEGRUNDSDAG.



Idag var det Värdegrundsdag i skolan, en dag då vi fick chansen att lyssna på olika föreläsningar om olika värdegrundsfrågor. Dagen började med att Morgan Alling berättade om sin tuffa barndom och föreläste om att det är vi själva som bestämmer över våra liv - det är bara vi själva som kan ändra våra liv och vi ska inte ta någon skit!

Hans föräldrar var båda alkoholister så han var tvungen att flytta runt till olika fosterfamiljer och barnhem under sin barndom. En gång, när han bodde hos en fosterfamilj, så kom socialen till honom för att säga att han skulle vara tvungen att flytta till ett barnhem istället. Morgan kände att han inte skulle klara det så han rymde ut i skogen.
Efter några veckor kom samma kvinna tillbaka från socialen, men den här gången sa hon att han skulle få flytta till sin biologiska pappa. Han satte sig i bilen och de började åka genom Sverige och så plötsligt stannar socialkvinnan utanför ett stort hus. "Åh min pappa är rik", var Morgans första tanke, men när han kom in i huset så såg han flera andra barn där.

Kvinnan från socialen hade ljugit Morgan rakt upp i ansiktet och sagt att han skulle få komma till sin biologiska pappa när hon i själva verket körde honom till barnhemmet som han inte ville till.

Det här gick rakt in i mitt hjärta.
Morgan Allings föreläsning var så jävla bra för ena stunden skrattade man, medan man den andra stunden satt med tårar i ögonen. Han fångade verkligen mitt intresse och gjorde att jag lyssnade varje sekund. Så ska en riktigt bra föreläsning vara.

---

Innan och efter lunch gick vi på föreläsningar som vi själva hade valt vilka vi ville gå på. Innan lunch gick jag, Danne och Rebecca på "Det är väl du själv som bestämmer över ditt liv". Den föreläsningen handlade om Humanisternas syn på livet, att vi ska vara kritiska och inte låta någon annan bestämma över ens egna liv.

Efter lunch gick vi på en föreläsning som hette "Hade Stalin förtjänat ett skott i huvudet?". Där tog vi upp frågor som vi skulle ta ställning till. Till exempel; Ska abort vara lagligt eller inte? Ska man tillåta aktiv dödshjälp? Har man rätt att ta sitt eget liv? Har man rätt att ta sitt liv när man är en sexbarnsfar? Är alla människor lika mycket värda? Var Hitler lika mycket värd som Moder Teresa?

---



Dagen avslutades med att Marika Carlsson, som 2006 utsågs till årets kvinnliga komiker, berättade om sitt liv som adopterad till Sverige från Etiopien på 70-talet. Hon pratade om att hon, under hela sitt liv, har fått stå ut med rasism och hon pratade även om hur det här har utvecklats genom åren.

Först och främst så måste jag säga att det var en väldigt rolig föreläsning, för vissa stunder skrattade jag så jag nästan grät. Men återigen så fick jag även tårar just för att vissa delar var riktigt för jävliga. Att det ska behöva vara så i vårt samhälle. Vi borde alla acceptera varandra, oavsett vart man kommer ifrån.


2011-03-29 21:32:10
Allmänt Kommentarer (0)

Kommentarer


SKRIV KÄRLEKSBREV HÄR:

< VAD HETER DU? Kom ihåg mig?

< VAD ÄR DIN E-POST? (publiceras ej)

< VAD ÄR DIN BLOGGADRESS?

KOMMENTAR:

Trackback