det gör visst skillnad om man visar att man bryr sig

Har ni sett reklamen på tv:n om isbjörnarna?
Där det är en snubbe på slutet som visas och säger något med:
"Bli isbjörnsfadder! Nu!"



Den där snubben är i alla fall den världsberömde och mångfaldigt prisbelönte naturfotografen Mattias Klum som idag var i Sundstas aula och höll ett föredrag om sitt jobb som går ut på att fotografera utrotningshotade djur, men även också olika miljöer och växter. Han berättade lite om olika platser han hade varit på och vad man kan göra för att bli bättre på att ta hand om miljön och jag måste säga att det var den bästa föreläsningen jag någonsin varit på.

Han berättade på ett sådant sätt att det var roligt och intressant att lyssna på och man tog verkligen åt sig av det han sa och blev berörd av det. Man tänkte liksom på att han har träffat massa djur som, om några år, kanske inte ens finns längre och det skrämmer mig att världen går åt fel håll. Växter, djur och landskap dör ut och det är på grund av att vi människor inte tänker ett steg längre. Vi skjuter alla problem framför oss och tänker att "det gör ändå ingen skillnad om jag visar att jag bryr mig" men om alla skulle bry sig lite så skulle bara det bli en sjukt stor skillnad. Man får liksom inte redan ha gett upp innan man ens har försökt.


http://www.expeditionsverige.se/ är en sida som Mattias har tagit initiativet till och är till för de som brinner för den svenska naturen och vill sprida engagemanget till andra. Där kan man lägga upp egna naturbilder och diskutera med andra medlemmar i communityt. När ni ändå håller på så kan ni även klicka in er på http://www.klum.se/main/main.aspx som är Mattias egna hemsida där man kan se bilder som han har tagit.



Och kom ihåg;
Det gör visst skillnad om man visar att man bryr sig. 

2009-11-04 17:20:20
I djupet av mitt hjärta Kommentarer (0)

Kommentarer


SKRIV KÄRLEKSBREV HÄR:

< VAD HETER DU? Kom ihåg mig?

< VAD ÄR DIN E-POST? (publiceras ej)

< VAD ÄR DIN BLOGGADRESS?

KOMMENTAR:

Trackback