hur mycket åldersskillnad i ett förhållande är okej?



Åldersskillnad.

Något som ständigt kommer på tal när det handlar om förhållande.

Man hör om hur kändisarna skaffar sig yngre pojkvänner/fickvänner och
hur folket som får reda på det skapar diskussioner. De frågar sig själva
hur man kan välja att vara tillsammans med någon som är mer än ett par år
äldre/yngre. Enligt mig så väljer man inte sin partner utifrån någon speciell
ålder. Man kanske säger sig ha en gräns på max 3 år i åldersskillnad, men
när den rätte sedan dyker upp och den är äldre eller yngre än den där maxgränsen
så finns det inget annat att göra än att se förbi den.

Själv undrar jag mest vad som gör att det blir så mycket snack om det. Vad är det
som är så tabu med att ena personen i ett förhållande är mer än 3-4 år äldre/yngre?
Jag tycker att man borde sluta vara så åldersfixerade för, hur klyschigt det än
låter, så är åldern bara en siffra. Den säger absolut ingenting om dig som person,
hur du ser på saker och ting eller hur erfaren du är. Det finns till exempel många
i min ålder som är mogna för att just vara så unga, men det finns självklart också
dom som fortfarande är omogna. Lika väl som det finns mogna personer i min ålder så
finns det också äldre som är omogna.

Bara för att man är ung behöver man inte vara omogen.
Bara för att man är äldre behöver man inte vara mogen.


I den åldern som jag är i nu så är det extra känsligt med åldersskillnad. Folk rycker
till om man säger att man är 16 och har en pojkvän/flickvän som är mer är 3-4 år äldre.
När det handlar om min egna åsikt så känner jag att jag lika gärna skulle kunna bli
tillsammans med en äldre kille än med en i min ålder. Med äldre kille så menar jag ingen
speciell ålder, men självklart finns det gränser. Jag tyckte länge att det var hemskt
med mer än 3 år i åldersskillnad, men nu har jag ändrat den åsikten. Jag tycker att så
länge som man gillar varandra och respekterar varandra för den man är så borde det inte
vara något större hinder.

Som jag sa;
Man väljer inte partners utifrån en speciell ålder.
Man litar på sitt hjärta och vägrar se åldern som ett hinder om man verkligen gillar personen.

2009-11-24 23:58:28
I djupet av mitt hjärta Kommentarer (0)

Kommentarer


SKRIV KÄRLEKSBREV HÄR:

< VAD HETER DU? Kom ihåg mig?

< VAD ÄR DIN E-POST? (publiceras ej)

< VAD ÄR DIN BLOGGADRESS?

KOMMENTAR:

Trackback