rigoletto kanske får besök av en viss loui?



"RIGOLETTO AV GUISEPPE VERDI

Med välkända arior, såsom ”Questa o quella” och ”La donna è mobile”, är operan Rigoletto en av Verdis mest populära och älskade verk.

Rigoletto är en illa omtyckt narr vid Hertigen av Mantuas hov. Hans enda glädje i livet är dottern Gilda. För att skydda henne från omvärlden och män som Hertigen, en kvinnokarl som förbrukar kvinna efter kvinna, håller han henne gömd. Det Rigoletto inte vet är att Hertigen redan kastat sina blickar efter Gilda och planerar att förföra henne.

I oförstånd gör Rigoletto narr av Greve Monterone och rasande nedkallar Monterone en förbannelse över narren. En räcka av händelser: förräderi, kärlek, hat och elaka intriger leder slutligen mot katastrofen och slutligen blir Monterones förbannelse uppfylld…"

Från; http://www.varmlandsoperan.se/

---

Vad fult det är egentligen.
Jag skulle vilja vara en sån där tjej (btw, så tror jag inte det är många i min ålder som går och ser opera?) som klär upp sig lite fint i någon fin svart, nyinhandlad klänning och trippar iväg på högklackade skor med trevligt sällskap för att se någon musikal eller opera.

Ja, ni läste rätt, O-P-E-R-A.
Sån där föreställning då sångaren sjunger jätteljust alternativt jättemörkt.
Jag tycker det är lite mäktigt, men grejen är den att det blir riktigt jobbigt i längden.

SVT2 hade operatema någon lördag för ett tag sedan och jag bestämde mig för att försöka se på en operaföreställning som pågick i typ tre-fyra timmar, men jag var tvungen att ge upp. Först och främst kom jag in i det när den redan hade börjat, men sen stötte jag på ytterligare ett problem.

OPERAN VAR PÅ TYSKA!

Okej för att man inte direkt hör vad de sjunger när det är på svenska, men tyska?! Man är ju körd innan den ens har börjat. Och det reagerade jag även på när jag läste om den där nya operan Rigoletto som ska börja den 1/12 på Värmlands Operan. Det står på hemsidan att den framförs på italienska med textad översättning.

Vadå textad översättning?
Operan framförs väl live antar jag?
Menar de då att den är översatt på ett papper som man får innan?

2009-11-27 22:02:21
Allmänt Kommentarer (0)

Kommentarer


SKRIV KÄRLEKSBREV HÄR:

< VAD HETER DU? Kom ihåg mig?

< VAD ÄR DIN E-POST? (publiceras ej)

< VAD ÄR DIN BLOGGADRESS?

KOMMENTAR:

Trackback