det handlar om hjältar, om marcus birro

I skolan har vi en uppgift tills på tisdag i svenska om att vi ska skriva ett första utkast på våra texter om hjältar och hjältinnor. Texten ska vara indelad i tre delar och mina första del ska handla om på vilket sätt vi har uppmålat hjältebilden, att de ska vara starka och inte visa rädslor, typ som dom actionhjältarna på film. Min andra del ska handla om hur jag tycker en hjälte ska vara och vilka hjältar jag själv har och i det tredje stycket ska jag sammanfatta allt och avsluta på något fyndigt sätt.

Problemet är att jag inte vet vilken som är min hjälte.
Jag har ett par förebilder, några som jag tycker har gjort bra saker i livet, sagt bra saker, är bra helt enkelt, men att kalla dom för hjältar tycker jag är felaktigt på ett sätt för det är ett såpass starkt ord. En hjälte är en uppmålad figur, en figur som finns på film, som har övernaturliga egenskaper och som alltid kommer när det är fara på gång.

En hjälte kan också vara en person som gör hjältemodiga insatser i verkligheten också, såklart, men det är ändå den uppmålade figuren som dominerar och det är tråkigt. Därför är det bra att Svenska Hjältar har kommit till, för där står vardagshjältar i fokus och de förtjänar att bli nämnda för det jobbet som de har gjort.



En person som är given i min text är poeten/författaren/radioprogramledaren Marcus Birro. Han var för några år sedan djupt nere i ett alkoholmissbruk och var deprimerad, men sen när han träffade sin nuvarande sambo Jonna så ändrades han och han är numera nykter alkolist. Istället så stötte han och hans sambo på två nya motgångar när de fick missfall två gånger. De vägrade ge upp för att de ville verkligen ha barn och det slutade med att Jonna, i februari i år, födde sonen Milo.

Han brukar vara programledare på KarlavagnenP4 och han gör det superbra. Hans röst passar perfekt för radio och folket verkar ta honom till sig på ett bra sätt och vågar öppna upp sig för honom och han bra som lyssnare samt att han ger dom bra råd tillbaka.

Han har dock fått massa hatkommentarer via sin blogg och på krönikor som han har skrivit och det ledde till att han la ner sin blogg för ett tag, men nu har han startat en ny på Passagen. Det tycker jag visar att han inte tänker låta dom där idioterna, med tragiskt liv, vinna. Det finns så många fler som tycker om honom så det väger över. Tycker bara att det är tragiskt att få såna kommentarer på grund av att man vågar skriva vad man tycker och tänker.

Jag säger bara;
Mer Marcus Birro åt folket!


2009-11-20 20:50:49
Allmänt Kommentarer (0)

Kommentarer


SKRIV KÄRLEKSBREV HÄR:

< VAD HETER DU? Kom ihåg mig?

< VAD ÄR DIN E-POST? (publiceras ej)

< VAD ÄR DIN BLOGGADRESS?

KOMMENTAR:

Trackback