1. KARLSTAD - solstan´ där jag alltid blir kvar, eller?

Pratade häromdagen lite på msn med en tjej, F, som gick i min förra klass. Vi hade inte sådär jättebra kontakt (som det var med de flesta) men jag har gillat henne sedan starten i sjuan och tycker att det är jättesynd att jag aldrig tog chansen att prata mer med henne. Tror att vi faktiskt hade kunnat bli bra kompisar då jag tror vi har en del gemensamt. I alla fall musikstilen (Winnerbäck!)


I alla fall så ställde hon, från ingenstans, den här frågan:

"Vart tror du att du kommer bo när du flyttar hemifrån?"


Det är en fråga som jag brukar tänka på sådär ibland och jag kom att tänka på den igår också på vägen till Charlottenberg. Det märks så tydligt när man kommer en bit ifrån stan att man just åker från "storstan" och beger sig längre och längre ut till de så kallade lantställena. Naturen blir helt annorlunda. Det ligger stora ladugårdar med åkrar längs vägarna. Röda stora hus står uppställda med skog runtom. Det är traktorer. Det är små obemannade bensinmackar. Det är små affärer som stänger fyra-fem från måndag till fredag. På lördagarna stänger de kanske redan vid ett och på söndagarna har de i flesta fall inte öppet alls.


För mig så känns det som förr i tiden. Det känns som att de där ställena liksom har stannat i tiden medan det runtom öppnas stora varuhus här och där, bensinmackarna har öppet dygnet om och affärerna är inte mycket sämre de med en stängningstid vid elva på kvällen. De är med i samhällets utveckling samtidigt som det känns som att lantställena står stilla.


Jag får panik när jag ser det, samtidigt som det egentligen inte finns något mysigare. Att man kan komma ut på landet genom att färdas bara några mil från storstan. Allt är annorlunda där. Inte bara de sakerna som jag nyss har skrivit om utan också känslan. Det är en annan känsla att vara ute på landet. Det känns lugnt. All stress är borta. Man kan gå klädd hur man vill utan att någon bryr sig. Man kan gå osminkad utan att någon bryr sig. Det är liksom som en stor frihetskänsla.


Nu kanske det låter som om jag har tillbringat mer tid på landet än i stan, men det har jag inte. Mina erfarenheter av landet är inte så många förutom tiden i Molkom då jag tillbringade tid med kompisar som bodde lite sådär utanför själva Molkom och det kändes som landet. Speciellt när jag var hos den bästa kompisen jag hade under det första och enda året som jag bodde där. På hennes gård fanns ett stort rött hus, ett stort rött stall, hästhagar med massor av hästar och en stig ner till en sjö.


Jag tyckte det var helt perfekt och jag tillbringade nästan varje dag där. Jag kan till och med sakna det ibland. Men samtidigt så skulle jag aldrig kunna bo så. Det räcker att uppleva det där ibland och sedan komma hem igen.

Hem till Värmlands svar på Stockholm - Karlstad.


Jag tycker helt ärligt att den här stan är helt perfekt (okej, kanske inte heelt perfekt, menmen) och jag blir ta mig satan nästan sur på alla som jag hör snackar en massa skit om den här stan. Flytta härifrån då om ni tycker den suger så förbannat hårt?! Eller sluta snacka en massa skit helt enkelt? Eller ännu bättre, hitta något som ni kan göra för att påverka så att stan blir bättre?

Kan ge några exempel på vad JAG tycker kan förbättras:

  • Fler aktiviteter för ungdomar under sexton år. (Från sextonårs ålder får man gå in på UNO som ligger i stan där det finns massa aktiviteter) Visserligen finns det en antal fritidsgårdar runtom här i stan, men jag tror att det inte är alls många som går dit.
  • Bredare shoppingutbud. Med det menar jag att det borde finnas fler affärer och inte fler affärer av samma affär. Ta in TopShop. Ta in B-Young. Ta in Forever21.
  • Mer musikunderhållning. Tycker att det borde hållas fler musikevent i den här stan. Stora Torget lär vara en perfekt plats till det.

Om jag sedan ska ge ett svar på frågan:

"Vart tror du att du kommer bo när du flyttar hemifrån?"


Jag tror att jag kommer bo i Karlstad, om (betoning på ordet) inte jag och Marie bestämmer oss för att flytta till någon annan stad för att plugga. Det är nog det enda som skulle kunna få mig härifrån. Det eller om man hittar någon kärlek i någon annan stad. Då skulle jag nog kunna tänka mig att flytta också. Fast det beror helt på vart. Sedan med att flytta menar jag att flytta härifrån och bo i någon annan stad i något år för att sedan komma tillbaka till hemstaden. Aldrig att jag skulle kunna tänka mig att flytta härifrån för alltid. Aldrig i livet! Det kommer ALDRIG hända!

Louise -hjärta- Karlstad är lika med sant. (L)

2009-07-23 23:41:43
I djupet av mitt hjärta Kommentarer (0)

Kommentarer


SKRIV KÄRLEKSBREV HÄR:

< VAD HETER DU? Kom ihåg mig?

< VAD ÄR DIN E-POST? (publiceras ej)

< VAD ÄR DIN BLOGGADRESS?

KOMMENTAR:

Trackback